john-inge.reismee.nl

Hanoi & Halong Bay & Sapa

Imiddels zijn we alweer bijna een week in Vietnam. De tijd vliegt hier ook voorbij, dat lijkt jammer genoeg toch iets universeels te zijn... Maar we genieten volop! Het is heerlijk om samen weg te zijn, überhaupt vakantie te hebben en vooral het idee dat we nog 3 weken te gaan hebben is erg fijn. Nederland lijkt elke dag een stukje verder weg. Inmiddels zijn we via Hanoi naar Halong Bay gereisd en zijn we nu aangekomen in Sapa (tegen de grens met China). Het mooie weer reist met ons mee, overal schijnt de zon tegen alle voorspellingen in :-). Met een mooie temperatuur van zo'n 20-25 graden kunnen we acclimatiseren voor we de 40 tegemoet gaan... Hanoi was onze eerste kennismaking met Vietnam en typisch Aziatisch met overal eetstalletjes, verkopers en vooral héél véél verkeer. Het is bizar om te zien wat je allemaal op een brommer kan vervoeren en vooral wat voor een hoeveelheden! Zoals onze gids het later mooi omschreef: it`s not that we don`t have rules in vietnam, it`s just that everyone interpretates them differently... Nou dat slaat zeker op de verkeersregels, of het nu rood is, je van rechts komt of welke andere basisregel dan ook: hier houdt helemaal niemand zich aan. Wat resulteert in één grote chaos van auto`s, brommers (héél véél brommers), fietsers, voetgangers en tuctucs die allemaal tegelijk een eigen kant op gaan (en nee daarbij doen ze ook niet aan voorsorteren). Voor de eerste les oversteken zijn we dan ook gezakt. We maakten de 'stomme' fout om eerst naar links en rechts te kijken waardoor we door de eerste de beste fietser van onze sokken werden gereden. Hier geldt de regel vooral niet kijken en gewoon gaan. Naast het oversteken hebben we ons vermaakt met shoppen. Elke straat heeft hier zijn eigen thema. Zo heb je een straat waar ze alleen schoenen verkopen, dvd`s, speelgoed etc. Er schijnt zelfs een straat te zijn geheel in het teken van grafstenen, maar Inge was toch meer geïnteresseerd in de schoenen en juwelenstraat ;-). Vanuit Hanoi zijn we doorgereisd naar Halong Bay wat letterlijk ` descending dragon bay` betekent. Volgens de legende zijn de ongeveer 2000 kalkstenen eilandjes ontstaan door vuurspuwende draken die Vietnam beschermden tegen de invasie. Het is in ieder geval een prachtig gezicht! Per boot zijn we 2 dagen door de baai gevaren. Bij aankomst was het nog erg mistig dus zag je alleen silhouetten van de rotsen maar 's middags brak de zon door en zie je pas echt hoe mooi het is. Tussendoor zijn we wezen kayakken bij een fishing village en de volgende dag hebben we de 'surprise cave' bezocht. Zeker een verrassing want je verwacht niet dat zo'n grote grot kan bestaan op zo'n klein eiland. Erg mooi om te zien! Terug in Hanoi hebben we heerlijk gegeten en zijn vervolgens op de nachttrein naar Sapa gestapt. De kaartjes waren door het hotel geregeld en ze hebben een super deluxe trein (er zijn heel veel verschillende) voor ons geboekt compleet met kussens, lakens, schemerlamp, lcd televisie en slippers :-). Dus ondanks de hobbelige rit hebben we redelijk goed geslapen. Bij het station werden we netjes opgehaald en naar ons hotel gebracht. We slapen in een bed & breakfast zo'n 2 km buiten het stadje. Deze b&b heeft maar 3 kamers, omringd door een grote tuin en wordt gerund door een zoon en zijn twee ouders. De laatste zijn super schattige mensen die bijna geen engels kunnen maar het je ontzettend naar de zin proberen te maken. Het voelt een beetje als logeren bij opa en oma :-). En dan Sapa: een leuk stadje gelegen in de bergen met prachtige vergezichten over de rijstterrassen. De lente is hier net aangebroken dus alle bomen staan in de bloesem. De eerste dag hebben we in het stadje rondgelopen,de lokale markt bezocht, genoten van de uitzichten en een thaise massage gehad waarbij we bijna letterlijk in elkaar zijn gevouwen. 's Avonds hebben we in de b&b gegeten waarbij we een huis gemaakte vietnamese maaltijd kregen, super lekker! Gisteren hebben we een trekking gedaan waarbij je de dorpjes bezoekt van de verschillende bergstammen. Een mooie tocht met steeds mooiere uitzichten over glibberige paadjes tussen de rijst door. Daarbij vergezeld door vrouwen van de bergstammen die je aan het einde van de trip wat spulletjes proberen te verkopen. Het is bizar om te zien dat zij met een kind op de rug en op hun slippers zo de paadjes op en aflopen terwijl wij op onze bergschoenen met megagrip nog wegglijden... Vandaag is onze laatste dag hier en huren we een brommertje om de omgeving nog wat te verkennen. En dan vanavond de nachttrein naar hanoi om vandaar uit direct door te vliegen naar Luang Prabang in Laos. Time flies when you are having fun...

Aafke

Lieve John en Inge,

Wat klinkt het heerlijk! Ben jaloers! Geniet van alles wat nog komen gaat en natuurlijk van elkaar!
Liefs Aafke

Carla

Lieve John en Inge,

Het klinkt echt als fantastisch mooi daar. Leuk ook de foto's erbij. We wensen jullie nog heel veel plezier!

groet, Carla

Hanneke

Lieve John en Inge,

Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Ik volg jullie hoor, de komende weken :)

Geniet van deze prachtige reis!!

x Hanneke

Hanneke

O ja, PS, Nederland ís ook héél ver weg hoor! ;)
x

Yashmine

Lieve John & Inge,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben ondernomen en meegemaakt. Het is net of je er een beetje bij bent:) En die foto's ook echt heel gaaf. Geniet nog heerlijk en denk vooral niet te veel aan Nederland:) X Yashmine

Isa

Lieve John en Inge,

Fijn om op deze manier met jullie mee te reizen.
Geniet er van. Wat hebben jullie al veel gezien.
veel liefs van Ma de Laat

Karen

Onee, ik kom er nu pas achter dat je een blog bijhoudt (gebruik mn hotmail adres niet meer ;)).. maar wat fijn! Heerlijk WOG materiaal..

Geniet er van!!

XX

esther

super zeg die reis,
vanachter de computer in Nederland waar het weer grijs is nu ben ik toch ook echt wel jaloers. Heerlijk op een brommertje toeren! Iets om ook eens op ons verlanglijstje te zetten. Wat een mooi land.
Geniet er lekker van!

liefs Esther

Isa

Lieve John en Inge.

Net de video en foto''s bekeken.
Nou ik zou dit niet durven om zo aan een kabel te hangen.Wel leuk voor jullie.Groeten, Ma